I explane it in Dutch to Stoebel because i dont know al the exact technical words in Englisch , sorry for that.
Stoebel,
De waterpomp pompt inderdaad het koelwater rond.
van de cilinderkop door thermostaat de radiateur in en gaat naar beneden (en word dan dus gekoeld door de rijwind en fan)
Komt onder de radiateur weer uit .
Gaat naar de bocht onder het in het motorblok dan door het motorblok weer naar boven naar de cilinderkop.
Zo werkt de koeling van je motorblok.
nu de kachel.
Als het goed is zit er op je cilinderkop een spruit die naar je thermostaat en radiator gaat
Boven op die spruit moet als het goed is een koperen kraan zitten met 2 uitgangen een links en een rechts.
onder in je radiateur moet ook zo`n koperen kraan zitten, echter zonder spindel , deze staat altijd open.
vanaf de kraan op je cilinderkop gaat er een slang naar de bovenste aansluiting op je kachelradiator en van de onderste aansluiting op je kachelradiator gaat er een slang naar de kraan onder op de radiateur.
Wil je de kachels buiten werking hebben zet je de kraan boven op de spruit gewoon dicht.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
gr Jan